Siem Reap deel 1: met Chris en Dana 17 t/m 20 juli - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nienke Jos - WaarBenJij.nu Siem Reap deel 1: met Chris en Dana 17 t/m 20 juli - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nienke Jos - WaarBenJij.nu

Siem Reap deel 1: met Chris en Dana 17 t/m 20 juli

Door: Nienke en Jos

Blijf op de hoogte en volg Nienke

20 Juli 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vrijdag 17 juli

In alle vroegte moeten we het hotel uit op weg naar het vliegveld van Chiang Mai. Vlucht vertrekt om 7.50 uur naar Bangkok. Volgens de vluchtgegevens moeten we 3 uur van te voren op het vliegveld zijn... Dat is volgens de receptioniste wel wat overdreven, dat leek ons ook wel. Wij vinden anderhalf uur van te voren wel vroeg genoeg. Om 5.55 uur melden we ons bij de receptie om de sleutel in te leveren en met een ontbijtbox de taxi in te stappen. Ontbijt is echter niet klaar... Duurt even en de stress bij de nu dienstdoende receptionist neemt toe. Het mannetje dat ons nu met de hotelauto naar het vliegveld gaat brengen heeft gister voor ons het ontbijt geregeld (op papier) en gaat dat nu in de keuken regelen. Iets na 6 uur op pad. Het is een kwartier rijden naar het vliegveld. Dat is dus best dichtbij en toch hebben we van het vliegverkeer niks gemerkt in de stad.

Bij binnenkomst van de vertrekhal wordt de bagage onderworpen aan een securitycheck. De rugzak met Baas Haas er aan wordt goed bevonden en Baas krijgt de sticker om zijn oor :-) Baas maakt steeds meer vrienden. Inchecken gaat heel vlot, ook de tweede veiligheidscontrole gaat goed en voor we het weten slenteren we weer langs vliegveldwinkeltjes. en Rond half 8 kunnen we het vliegtuig in en om een uur of 9 landen we alweer op het vliegveld van Bangkok. Bagage ophalen, koffie drinken, wachten, boekje lezen, wachten, broodje eten, inchecken en koffers afleveren, na weer een security check, je weet het maar nooit, wachten, koffie drinken, subwaybroodje eten, wachten, boekje lezen, wachten en om kwart over 1 het vliegtuig in. Uurtje later landen we in Siem Reap. Om het land in te komen heb je een vliegtuig nodig in ons geval en om door douane/immigration te komen heel veel geduld en veel lachen.

Het gaat als volgt: 3 formulieren (immigration, aangifte waardevolle spullen en visumaanvraag) kan je in het vliegtuig al invullen. Alle formulieren vragen zo ongeveer dezelfde informatie: naam, geboortedatum, paspoortnummer, vluchtnummer, beroep en wat je komt doen. 1 of 2 vragen verschillen per formulier. Bij binnenkomst van het vliegveld krijg je nog een formulier in de hand gedrukt dat vraagt naar je gezondheidstoestand, ook invullen en daarmee verklaren dat je nergens last van hebt. Dan kom je in de rij voor het visumloket. Bij twee loketten zitten mannetjes die de paspoorten en het visumformulier innemen, samen met ca 30 US dollars en en pasfoto. Die bestuderen het allemaal heel goed en geven alles door aan een mannetje dat bij een volgend loket zit. Die plakt een visumsticker in je paspoort en geeft het allemaal weer door. Dan wordt de visumsticker beschreven en doorgegeven en dan komen er nog een paar stempels op van de volgende. Uiteindelijk komt het bij mannetje vijf of zes terecht die je je paspoort inclusief visum teruggeeft. Als je pasfoto dan niet meer helemaal lijkt op hoe je er nu uit ziet, ja, dan hoor je: So different! Maar je mag wel verder.

Goed dan heb je dus voor 30 USD een visum in je paspoort laten plakken, beschrijven en bestempelen, maar dan ben je nog steeds Cambodja niet binnen. De volgende horde is de douane: die controleert uiteraard of de afdeling immigration de juiste stempels op de juiste plaatsen heeft gezet en als toetje worden je vingerafdrukken geregistreerd en moet je vrolijk naar een camera kijken. Ondertussen zie je op de bagageband achter de douane je koffer al voor de tiende keer langskomen. Aan dit loket ben je dus formulier 2 kwijt.

Dan mag je je koffers van de band halen en doorlopen naar de afdeling goederen aangifte waar je formulier 3 inlevert en als je niks aan te geven hebt gewoon langs kan lopen.

Vervolgens: heksenketel! In de hal allemaal mensen met naambordjes die iemand komen ophalen, buiten taxichauffeurs die wachten op potentiele klanten en iets verderop tuktukchauffeurs die behoorlijk opdringerig om klanten zeuren. Het zou goed geregeld zijn hoe je een taxi kan krijgen, het is ons volstrekt onduidelijk. Bij 3 mensen navragen begrijpen we dat je eerst een kaartje moet kopen voor 7 USD, dan loop je met de taxichauffeur mee naar de taxi en brengt die je naar het hotel. Het hokje waar je een kaartje kan kopen staat redelijk verdekt opgesteld, bovendien wordt je aandacht volledig afgeleid door de mensen massa die zich voor de deuren heeft verzameld.

Maar goed, taxi brengt ons waar we wezen moeten: Angkor Paradise Hotel in Siem Reap! Chris en Dana wachten al in de lobby. Ze zijn van hun vorige hotel hier heen verhuisd en zijn al geinstalleerd. Inmiddels is het al bijna half 5, even opfrissen en met de tuktuk naar de stad om wat te eten en rond te kijken. We reserveren ook fietsen voor de volgende dag om per fiets naar Angkor te gaan: heel veel tempels in een redelijk uitgestrekt gebied. In ca 300 jaar zijn die tempelcomplexen neergezet. Nu allemaal behoorlijk vergaan, dat wil zeggen: contouren en plattegrond zijn nog goed zichtbaar, alle kleuren zijn weg.

Zaterdag 18 juli

Rond 9 uur samen ontbijten, fietsen ophalen, wind in de banden en gaan! Klein half uurtje naar de ingang, Jos en ik hebben nog een kaart nodig en kopen die dus. En dan zijn we klaar voor de tempeltocht! Eerst naar de grootste: Angkor Wat. Eerst even goede koffie natuurlijk.

Angkor Wat is erg indrukwekkend! In de 11e eeuw gebouwd en nog redelijk zichtbaar dus hoe de plattegrond was en hoe het complex er met de torens uitgezien moet hebben. Alle kleuren zijn inmiddels weg, wat is gebleven zijn de constructies opgetrokken uit zandsteen en lavasteen. Een aantal torens kan je in en op waardoor je beeld krijgt van het totale complex. Als je googled op Angkor Wat krijg je een idee van wat we hebben gezien :-)

We bezoeken meerdere tempels, maar het lukt natuurlijk bij lange na niet het hele gebied door te komen. Naast Angkor Wat zien we Angkor Thom en nog wat kleinere tempels waar me de namen niet van zijn bijgebleven. Chris kan veel vertellen over de verschillende tempels en de verschillende verhalen die afgebeeld zijn in de pagoda's en gevelstenen.

Eind van de middag terug in het hotel, opfrissen en klaar maken voor avondeten in de stad.

Zondag 19 juli

Oké, het is vakantie en dus kan je uitslapen. Of je kiest er voor dat niet te doen en om 4.45 uur (ja, kwart voor 5...) door en tuk tuk te worden opgehaald bij het hotel om de zonsopkomst bij Angkor Wat te zien... We kiezen dus voor de tweede optie :-)

Helaas is het bewolkt en stelt de zonsopkomst niet zoveel voor, je ziet het lichter worden: van diepblauw naar lichtblauwig grijs. Mijn spiegelreflexcamera geeft heel erg mistig beeld, erg jammer, maar de lens is beslagen aan de binnenkant van de camera, het is ook rete vochtig. Maar goed, gelukkig nog mijn telefoon waar ik foto's mee kan maken. En nadat het licht is geworden is ook de camera mistvrij.

Chris krijgt op deze speciale plek en vroege moment van Jos een sieraad dat gemaakt is van de trouwringen van Jos en de moeder van Chris en Dana. Naast het goud is er titanium in verwerkt. Jos heeft er een mooi verhaaltje bijgeschreven, mooi, snif.

Koffie! En dan door naar de meest afgelegen tempel: Banteay Srei, ca 30 km verderop. Tuktukmeneertje brengt ons er naar toe. Op de weg naar de tempel veel opdringerige kinderen en vrouwen die je van alles willen verkopen. Negeren werkt het beste, maar is soms best lastig, met humor kom je ook een heel eind, maar het verveeld heel snel en wordt gewoon ronduit irritant. Binnen de muren van de tempels geen verkopers, maar wel vrouwen die bij een buddha beeld zitten en wierook branden. Voor je het weet krijg je een stokje in je handen geduwd en ben je weer een paar cent armer. Oh nee, heb je weer voor een paar cent geluk gekocht.

Op de weg terug zien we een vlindertuin en heeft tuktukmeneer tijd om een band te plakken. Er is er één gesneuveld op de slechte weg, kan gebeuren. Als we uitgekeken zijn blij de vlinders staat hij al weer vrolijk op ons te wachten. De vlindertuin is trouwens mooi opgezet: er zijn ongeveer 20 verschillende soorten waarmee gefokt wordt. Eitjes worden verzameld, laten ze uitkomen, rupsen eten zich vol en ontpoppen zich in kasjes en als ze uitgekomen zijn en zijn opgedroogd vliegen ze vrolijk 2 weken rond en leggen ze eitjes. Cirkel rond. Grote gekleurde vlinders.

We zien nog verschillende tempels en begin van de middag zijn we wel een beetje tempelmoe. Dus terug naar het hotel: opfrissen, tukkie doen en rond half 7 de stad in voor een hapje eten.

Maandag 20 juli
Samen ontbijten en koffie. Daarna beetje rondhangen. Jos en ik bij het zwembad en Dana en Chris in hun kamer om spullen te pakken en klaar te maken voor vertrek naar Bangkok. Daar komen vrienden van Chris vandaag ook aan: vrijgezellenpartij vandaag en morgen. Dana gaat op pad met een paar vriendinnen van Ping en 2 vriendinnen van de vrienden van Chris. Wij vermaken ons vandaag en morgen nog in Siem Reap met relaxen en morgen nog een fiets- en Angkordag.

Rond half 2 zwaaien we Dana en Chris uit die per tuktuk naar het vliegveld vertrekken. Blog bijwerken. Eind van de middag de stad in, beetje rondkijken, winkelen en eten.

• 20 Juli 2015 - 19:38

Inka:

Hoi Nienke en Jos,
    Wat een prachtige reisverslagen! Heerlijk om een beetje mee te mogen van jullie avonturen. Geweldig!
    Geniet nog lekker en een fantastisch trouwfeest toegewenst.
    groetjes, ook voor Baas Haas,
    Inka