Bangkok deel 2 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nienke Jos - WaarBenJij.nu Bangkok deel 2 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nienke Jos - WaarBenJij.nu

Bangkok deel 2

Door: Nienke en Jos

Blijf op de hoogte en volg Nienke

12 Juli 2015 | Thailand, Bangkok

Bangkok 7 tot en met 10 juli 2015
Dinsdagmiddag 7 juli dus aangekomen in Bangkok en met de taxi naar ons hotel gebracht. Even bijgekomen van de vlucht van Amsterdam via Doha (in Qatar) naar Bangkok. Het hotel in Bangkok is voorzien van alle gemakken en vooral van een goed bed en een goede douche. ’s Middags lopen we een stukje door Bangkok in de buurt van het hotel. Het is nogal hectisch op straat, zeker doordat het onbekend is, de tekens op straat voornamelijk Thais zijn en we moe zijn ;-) Maar goed, we komen een heerlijk koffieplekje tegen en daar is het goed zitten. En het hotel vinden we ook weer terug. Daar eten we wat in het restaurant en later op de avond komen Chris en Ping langs! Bijkletsen met een biertje er bij. We spreken af dat we de volgende middag samen zullen lunchen, wat dingen gaan bekijken en ’s avonds ergens wat gaan eten. Bonkers en eten: onafscheidelijke combinatie. Maar eerst: slapen.
Woensdag 8 juli
Na het ontbijt op pad om één van de vele vele tempels te bekijken: Golden Mount. Een tempel op een berg(je) vlakbij het hotel. We lopen er naar toe, want het is niet zo ver. Onderweg veel toeterende tuktuks die ons ergens naar toe willen brengen. Maar ja, wij lopen liever. Sorry. Bij de tempel is het nog redelijk rustig. Wel veel bling bling, belletjes, bellen en een mooie gong. Donaties zijn uiteraard welkom voor nog meer geluk.
Rond de middag bij het hotel, we denken nog even rustig te kunnen bijkomen, maar Chris en Ping zijn er ook al. Dus, hop weer op pad. We lopen naar de lunchplek waar we roti-gerechten eten. Nog een stukje wandelen en dan met de taxi naar Wat Pho, een best groot tempelcomplex in de buurt van het Koninklijk Paleis. In Wat Pho is de liggende Buddha te bewonderen. Een enorm beeld van ca 60 meter… Schoenen uit, schouders bedekt en niet een te korte broek of rok aan. Heb je dat wel dan krijg je een gewaad aangereikt en kan je alsnog naar binnen. Aan de rugzijde van de liggende Buddha staan allemaal schalen waar je muntjes in kan gooien. Voor 20 baht (6 a 7 cent) kan je allemaal muntjes kopen en die in de schalen gooien. Geluk is echt te koop. Het ritueel is wel grappig. Behalve de liggende Buddha zijn er nog veel meer kleinere tempeltjes en galerijen te zien met nog meer Buddha beelden. Het is een mooi tempelcomplex.
Stukje varen op de rivier richting een markthal aan de rivier. De markthal is een omgebouwde werf van de Oost Aziatische Compangie uit de 19e eeuw. Leuk gedaan met allerlei kraampjes en kleine winkeltjes. Voor we de hal in gaan eten we een ijsje bij Swensens. Chris en Ping zijn kind aan huis bij deze ijsketen. Smikkelen! We kijken wat rond, Jos koopt slippers en na een regenbuitje met de taxi naar een Duitse brouwerij waar je ook kan eten. Het bier is prima en ook het eten laten we ons welgevallen. Rond 21.00 uur moe en voldaan weer hotelwaards.
Donderdag 9 juli
Bijtijds ontbeten en daarna op pad richting het begin van het fietsavontuur dat voor de middag gepland staat. Het startpunt is niet op loopafstand van het hotel, dus we vragen bij de receptie vervoer te regelen. We worden in de tuktuk gezet en ergens naar toegebracht waarvan we gelijk al zo iets hebben van: nee, dit is het niet. Dus hop met dezelfde tuktuk weer terug naar het hotel. Dan met de taxi naar het juiste adres. Op zich was de tuktuk ook prima geweest, maar blijkbaar is de afstand te groot (ca 5km van het hotel). Fietsbedrijfje wordt gevonden, dat is mooi en ruim tijd voor koffie en een verkennend rondje in de buurt. Tijdens het wandelen weten we op een gegeven moment niet echt meer waar we zijn, dus houden een tuktuk aan en vragen die ons weer naar de fietsen te brengen. Waar je voor gewaarschuwd wordt gebeurde: de tuktukchauffeur wil je winkels binnen lokken in plaats van je naar je bestemming te brengen. Jos en ik allebei min of meer tegelijk: NO!!! Bring us to this address!!! Dat werkte, mannetje was stil en bracht ons braaf waar we moesten zijn. Daar hangen we nog wat rond en eten nog wat voor we ons melden bij Co van Kessel fietstochten. We worden ingedeeld bij Team Geel samen met nog 9 andere Nederlanders (2 gezinnen en een man). Er gaan twee gidsen mee: Andy (waarvan het niet helder is of het een man of een vrouw is) en U. Andy fietst voorop, dan alle touristen en tot slot U. Door allerlei hele smalle straatjes en af en toe ook langs de drukke straten banen we ons een weg door China Town. Heel veel kleine bedrijfjes en vooral heel veel motor en auto onderdelen liggen opgestapeld en worden schoongemaakt, anders opgestapeld en wat al niet meer. Dan met een bootje de rivier over naar een oud stuk Bangkok. We stoppen bij een tempel waar we even kunnen rondkijken. Er zit een enorme Buddha en de grootste bel van Thailand staat er. Als je daar in gaat staan mag je een wens doen en als je dan 3 x op de bel slaat dan komt de wens ook nog uit. Zeker als je ook nog een gift doet. En hop weer door. Fietsen fietsen fietsen. Stukje op een longboat varen door een wirwar aan kanaaltjes. Dan weer een stuk fietsen door bouwland: bananenbomen, ananas, citroengras en wat al niet meer. Onderweg nog een stop voor een zoete roti. Heerlijk. Nog een klein stukje fietsen en dan het hele spul weer op een longboat. Laatste stop: een restaurant waar een maaltijd voor ons staat. Lekker lekker. Nog een stuk varen en dan nog 5 minuten fietsen en we zijn weer bij het beginpunt. Leuk hoor, fietsen in Bangkok! Aanrader, leuke manier om Bangkok van een andere kant te bekijken.
Terug in het hotel even wat zwemmen, nog wat eten en dan nog even een stukje wandelen. Spullen pakken want morgen uitchecken om door te reizen naar Chiang Mai.
Vrijdag 10 juli
Na het ontbijt de laatste spullen inpakken en de koffers bij de receptie in bewaring geven. Tempel aan de overkant van het hotel bekijken, koffie drinken, over een marktje lopen en rond 12.30 uur weer bij het hotel waar we met Chris en Ping hebben afgesproken. We krijgen de uitnodiging voor hun trouwen. Mooie kaart! En toevalligerwijs zijn we 24 juli daar in de buurt dus gaan we er naar toe ;-)
Met de taxi naar een groot winkelcentrum om uitgebreid te lunchen: HotPot: groente en vlees in kokend water, lekker gaar laten worden en opeten. Dan op zoek naar lakenzakken, die vinden we: hele mooie roze. Klaar voor de trekking van begin volgende week. Rond 15.00 uur met de taxi weer naar het hotel. Koffers ophalen en met de taxi door naar het station van Bangkok. Daar hebben we om 18.10 uur de nachttrein naar Chiang Mai. De trein doet er ongeveer 13 uur over. We zijn (natuurlijk) veel te vroeg op het station, maar goed, mensen kijken is en blijft leuk. Trein in, plek gevonden en geinstalleerd. We eten en drinken wat in de trein en rond 21.30 uur zijn onze bedden (1 boven en 1 onder) klaar. We doen er trouwens best lang over om Bangkok achter ons te laten, veel stoppen en langzaam rijden, maar na een uur zijn we buiten de stad denk ik. Slapen in de trein.
Zaterdag 11 juli
En dus ook weer wakker worden in de trein. Rond half 6 zijn we allebei wel klaar wakker. Best redelijk oke kunnen slapen. Het begint ook licht te worden en we krijgen ons ontbijtje geserveerd. Eten en drinken wordt geregeld aangeboden en bij het afrekenen blijkt het bedrag hoger te zijn dan 1 treinkaartje. Voor NL-se begrippen kost het allemaal niks, maar toch. Enniehoes, rond 8 uur in de ochtend zijn we op het station van Chiang Mai. Het is een heksenketel van touristen die allemaal een taxi willen naar hun hotel. Jos regelt een taxi voor ons. In tegenstelling tot Bangkok zijn de taxi’s hier pickuptrucks met banken. We delen de taxi met vier Chinese jonge dames en wij zijn rond half 9 in ons hotel. Heel fijn, maar we kunnen pas begin van de middag in onze kamer. Oke, dus eerst maar eens op verkenningstocht door Chiang Mai. Chiang Mai is druk en ietwat chaotisch. Het heeft een oud centrum waar ooit een muur omheen stond, maar waarvan nu alleen nog de gracht en wat restjes muur staan. We slenteren wat rond, drinken zo hier en daar wat en vooral Jos heeft heel veel moeite wakker te blijven. Het is warm, klam en de zon schijnt volop. Ik weet niet zo goed wat ik van Chiang Mai moet denken. Rond 12 uur terug bij het hotel en we kunnen om half 1 in de kamer. Douchen en een tukkie doen. Eind van de middag weer op pad: wat eten en een dagje spelen met olifanten regelen. Dan naar een avondmarkt in de buurt. Een hele straat lang allemaal kraampjes met kleding, eten, houtsnijwerk, zilverwerk en in het midden zo hier en daar muziekmakende kinderen en gehandicapten. Vrolijke en drukke boel. Aan het begin van de markt staan, als we daar terugkomen, vijf agenten een poging te doen het verkeer in goede banen te leiden. Redelijk zinloze actie, aangezien het verkeer zich zonder hen ook wel regelt. Maar goed, zelf vinden ze dat ze goed bezig zijn aan het enthousiasme te horen waarmee ze op hun fluiten blazen. We aanschouwen het geheel een tijdje vanaf het terras van Coffee Time bij een goede kop koffie.
Terug in het hotel, beetje lezen en schrijven en … lekker slapen!

Foto's bijplaatsen lukt helaas niet, bestanden zijn te groot, internet kan het niet snel genoeg aan.