Chiang Mai 11 t/m 16 juli 2015 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nienke Jos - WaarBenJij.nu Chiang Mai 11 t/m 16 juli 2015 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nienke Jos - WaarBenJij.nu

Chiang Mai 11 t/m 16 juli 2015

Door: Nienke en Jos

Blijf op de hoogte en volg Nienke

19 Juli 2015 | Thailand, Chiang Mai

Zaterdag 11 juli

‘s Ochtends rond 8 uur komen we met de nachttrein aan in Chiang Mai. Best oké geslapen, maar toch nog best moe. Vanaf ongeveer half 6 wordt het licht en begint er meer leven in de trein te komen. Ontbijten worden rondgebracht en ook komt het sinaasappelsapmannetje weer om de 15 minuten langs. We lopen samen met de rest van de trein het station uit en komen in een drukte van tuktuks, taxi’s en busjes terecht. En drukkende warmte. Welkom in Chiang Mai. Ik word nogal geirriteerd als ik niet even de tijd krijg rustig rond te kunnen kijken wat er allemaal gebeurt, taxi chauffeurs stuiteren met 10 tegelijk op je af. Niet fijn. Maar goed, Jos regelt vervoer en samen met 4 Aziatische dames zitten we in een tot taxi omgebouwde pick up. En we komen veilig aan in het hotel. Het verkeer regelt zich zelf, vraag me af of er verkeersregels zijn.
Uiteraard zijn we te vroeg in het hotel om al op de kamer te kunnen en dus geven we koffers af en gaan we een stukje wandelen. En een kop koffie drinken. Hotel staat vlak bij de oude stad, die binnen stadsmuren is gebouwd. Stadsmuren zijn bijna helemaal weg, maar dus zo hier en daar nog zichtbaar. Straatbeeld is rommelig, niet vies, wel stoffig. Jos valt in een cafeetje boven het drinken bijna in slaap en als je we later in de lobby wachten slaapt hij rustig verder  Half1 kunnen we de kamer in, lekker onder de douche en even slapen. Heerlijk!
Eind van de middag de stad in voor een hapje eten en de avondmarkt in de buurt van het hotel. Een lange straat met links en rechts allerlei kraampjes met kleding, zilveren sieraden, eten en drinken, houtsnijwerk en wat al niet meer. In het midden zitten zo hier en daar wat muziekgroepjes. Vaak gehandicapten of kinderen. Als we uitgekeken en uitgekocht zijn gaan we aan het begin van de straat bij Coffee Time zitten om vanaf de eerste verdieping de hectiek op het kruispunt te bekijken. Vijf of zes verkeersregelaars zijn bezig om verkeer te regelen dat zichzelf eigenlijk ook wel regelt. Ze blazen daarbij enthousiast op fluitjes en zwaaien wat ambitieloos met een lamp om het verkeer aan te sporen te rijden. Fascinerend. Er wordt trouwens niet of nauwelijks getoeterd, als er ruimte is wordt er gereden, is er geen ruimte, staat ze stil.

Zondag 12 juli

Relaxdag! Bedenken wat we naast de trekking nog willen doen. We besluiten woensdag 15 juli met olifanten te gaan spelen en donderdag 16 juli ’s ochtends te gaan fietsen door Chiang Mai. De zondag wordt verder besteed aan luieren, stukje door de oude stad wandelen, eten, drinken en ’s avonds weer een avondmarkt. Dit keer in de oude stad. Nog wat groter en uitgebreider dan de markt van gister: links en rechts en in het midden kraampjes of uitstallingen van vergelijkbare spullen als gister, maar meer variatie in het aanbod. Leuk om door de lopen!

Maandag 13 juli

Dag 1 van de trekking in de bergen met een overnachting bij het bergvolk Karen. We worden bij het hotel opgepikt door Dui (Doei), onze gids. Totaal zijn we met 7 mensen, allemaal NL-ers: 3 stellen en 1 meisje van 14. Leuk groepjes wel en een enthousiaste gids, zelf Karen en hij weet veel van de omgeving, de flora en fauna en over de Karen dus. Op weg naar het startpunt worden er nog wat boodschappen gedaan en worden er ook poncho’s ingeslagen, want de kans op regen is groot. Die is de hele tijd al groot, maar tot nu toe alleen in Bangkok welgeteld 5 minuten regen gehad.
Bij het startpunt krijgen we nog wat drinken en zien we wat olifanten voorbij lopen met toeristen op de rug. Ziet er niet comfortabel uit om op de rug mee te rijden, maar goed, wel weer gaaf om olifanten te zien. We lopen vandaag ongeveer 4,5 a 5 uur in een rustig tempo. Kan ook niet anders, want het is erg benauwd en klam weer. Als je even iets doet loopt het zweet overal uit. We hebben veel korte pauzes die Dui benut op wat uit te leggen over planten of omgeving. Veel van de planten worden gebruikt bij de maaltijdbereiding of bijvoorbeeld bij het bouwen van de huizen. Er wordt rijst verbouwd, er zijn bananenbomen, teakbomen (de bladeren produceren rood sap) en nog veel meer 
Bij een waterval een wat langere pauze om te lunchen en even een verfrissende duik te kunnen nemen. Heerlijk, een douche onder een waterval! Als we weer aan het wandelen zijn krijgen we een regendouche over ons heen. De zandwegen veranderen in glibberige kleiwegen en het is dus oppassen geblazen met lopen. De schoenzolen lopen dicht met de klei waardoor je geen grip meer hebt. Al met al lopen we een uur door de regen en zijn we van binnen en buiten zeiknat, klam van regen en zweet. We glibberen naar beneden naar de hutten waar we overnachten. Het uitzicht op de bergen met rijstvelden is schitterend! Zeker als het droog wordt en de zon weer een klein beetje begint te schijnen. Na wat drinken een heerlijke maaltijd, nog wat napraten en bijtijds het bed in. Er zijn 3 slaapvertrekken (2 persoons) en een hutje apart voor het meisje. In de slaapvertrekken een klamboe. ’s Avonds is het nog een oorverdovend kabaal van tjirpende insecten en andere beestjes. Maar de vermoeidheid is best groot, dus slapen lukt prima op de houten vlonders met een dun matrasje.

Dinsdag 14 juli

Rond 5 uur wakker… Het begint al licht te worden en rond half zes ga ik er uit om foto’s te maken van de zonsopkomst. Mooi hoor! Nog even weer terug op bed en nog een klein uur geslapen. Rond half 8 komt er leven in de brouwerij en wordt het ontbijt geserveerd: brood… De Karen hebben zich prima aangepast aan wat toeristen eten… Beetje raar is het natuurlijk wel, het idee is dat je als toerist een beeld krijgt van hoe de Karen leven, maar als ontbijt krijg je een westerse maaltijd… Enniehoes, het weer is goed (droog, warm en benauwd…), de meeste kleding is weer opgedroogd, de schoenzolen weer redelijk kleivrij en we gaat dus weer op pad! Nog kleine stukjes klimmen, maar voornamelijk naar beneden. Bij een andere waterval weer lunchen en even het water in. Daarna is het nog een klein uur wandelen en worden we met de auto naar het raftpunt gereden. Het raft is een bamboevlot dat bestaat uit 7 lange, dikke bamboestammen en die bij elkaar gehouden worden door een dwarsstokje en wat touw. We zitten er in eerste instantie met zijn 4-en en een stuurman op, maar dat blijkt wat te veel van het goede. Eén verhuist naar een andere raft, hierdoor komen we wel wat hoger te liggen, maar het maakt niet veel verschil. Waarschijnlijk is de bamboe ook wat oud aan het worden en redelijk verzadigd of zo. Onderweg zien we olifanten in het water die zich het badderritueel heerlijk laten aanleunen: vanuit de ooghoeken wordt de omgeving in de gaten gehouden en ondertussen ligt het beest ook heerlijk te schijten. Het leven is goed! Het raften duurt een klein uur. Dan nog even wat drinken en hup in de auto terug naar het hotel! Dank je wel Dui!
Moe en zeer voldaan checken we opnieuw in bij Chiang Mai Gate Hotel. We zitten recht tegenover onze vorige kamer. De kamer is overigens wat krap, maar bedden en sanitair zijn prima. Hoewel de douche regelmatig koud is. Na een fikse opknapbeurt en schoonspoelsessie de stad in om wat te eten.
We leveren ook twee zakken wasgoed af en die kunnen we morgen weer schoongewassen ophalen. Wel nodig, want de trekkingkleren stinken een uur in de wind!

Woensdag 15 juli

Olifanten! Een ritje langs verschillende hotels om mensen op te halen. Eerste stop daarna is een olifantenpoepverwerkingsfabriekje: Poopoopaper. Van oiifantenpoep wordt papier gemaakt: de poep wordt gekookt, en nog wat meegedaan, gekleurd, in bolletjes van 300 gram gekneed en per bolletje op een zeef gelegd en uitgespreid over de zeef zodat er een nat vel papier ontstaat. Die zeef wordt dan met papierdrap in de zon gezet om te drogen en na een paar uur heb je grof papier. Dat papier wordt gebruikt voor kaften, doosjes en zo. Voor het schrijven is het niet geschikt omdat er nog te veel grove vezels in zitten.
Dan echt naar de olifanten! De gids vertelt hele verhalen in een enorm tempo waardoor meer dan de helft van de informatie niet overkomt. We worden allemaal in een mahout pakje gehezen, uitermate charmant, maar uitermate functioneel. Dan de tas vullen met suikerriet en banaantjes, heel veel suikerriet en heel veel banaantjes. Kennismaken met olifanten (5 voor ca 20 mensen) houdt in dat je ze het riet en de banaantjes voert, want ja, voor lekkernijen willen ze best bij je komen. Dan een stukje aan de wandel met het hele spul. De berg op waar wij gaan lunchen en de olifanten een modderbadje creeren. Gaaf om te zien hoe ze zich uitleven. Dan weer de berg af en op naar het water! De olifanten moeten nog afgesopt worden: emmers water er over en een beetje borstelen. Erg leuk om te doen en te zien hoe de beesten (en hun mahout) hiervan genieten.
Douchen, droge schone kleren aan en weer naar het hotel.
Schuin tegenover het hotel zit een prima restaurantje waar ook pasta, pizza en burgers geserveerd worden. Een kroketten en frikandellen… Gister voor het eerst gegeten en voor het gemak vandaag ook weer. Heerlijk!

Donderdag 16 juli

Fietsen! Om 7.30 uur worden we opgehaald bij het hotel, rete vroeg natuurlijk. We rijden bijna anderhalf uur door de stad om uiteindelijk nog 2 andere dames (Chinezen) op te halen bij 1 hotel… Op de terugweg blijkt dat het allemaal wat dichterbij elkaar ligt en de chauffeur zich die ochtend nogal verreden heeft of bij het verkeerde hotel stond…
De rest van de groep (allemaal NL-ers…) staat al te wachten. Wij zoeken een leuke mountainbike uit en hop, op pad. De chineze dames hebben wat opstartproblemen, maar komen na een half uurtje infietsen prima mee. De gids voert ons langs allerlei highlights van Chiang Mai: tempels, een school (die vandaag dicht is, maar 3 jongetjes willen nog wel even hallo zeggen, meer komt er ook niet uit, waarom zouden ze ook), een weeshuis, een leprakolonie, een kleine boerderij met varkens, kippen en eenden, nou ja en zo. Minder indrukwekkend dan fietsen door Bangkok, maar je krijgt wel een beeld van Chiang Mai en omgeving en dat is natuurlijk wel interessant. Je ziet meer dan alleen het centrum van de stad.
’s Middags lekker relaxen, beetje rondhangen, spullen verzamelen en kijken of alles nog in de koffers past. ’s Avonds weer lekker eten bij DooDee.